Odborné sociální poradenství

Nabízíme podporu a pomoc osobám od 15 let, které prožívají obtížnou životní situaci. Naším cílem je pomoci, ať už je vaše situace způsobena problémy ve vztazích s nejbližšími nebo nepříznivými vnějšími okolnostmi.

Nabízíme:

  • Orientaci a pomoc v sociálně právních otázkách týkajících se rodiny (informace o nárocích na sociální dávky, pomoc při podání návrhu k soudu, zprostředkování kontaktů na úřady nebo další odborníky)
  • Asistovaná setkávání rodiče s dítětem
  • Dluhové poradenství
  • Pomoc při hledání dočasného nebo nouzového ubytování
  • Pomoc při hledání řešení s problémy při výchově dětí
  • Pomoc při orientaci v komplikovaných rodinných, manželských a partnerských vztazích (zvláště pokud jste se setkali s násilím nebo jinými nežádoucími skutečnostmi)
  • Pomoc a podporu v období těhotenství pokud vám chybí opora v otci dítěte, ve vlastní rodině nebo pokud se nacházíte v jiné obtížné situaci
  • Pomoc a poradenství v situaci neplánovaného těhotenství
  • Pomoc a podpora pokud toužíte po dítěti a nedaří se vám to, nebo jste o své dítě přišla
  • Materiální pomoc formou zapůjčení kojenecké výbavičky, kočárku, postýlky, krmící židličky, oblečení... (podle aktuálních možností poradny)
  • Zapůjčení odborné literatury
  • Koučování – hledání  řešení, změny, cíle formou rozhovoru
  • Dlouhodobější doprovázení pokud potřebujete pomoc a podporu při postupném řešení déle trvající obtížné životní situace
  • Doprovázení na úřady a organizace pokud potřebujete pomoci při jednání na oficiálních místech (alimenty, rozvod, určení otcovství)
  • odborné sociální poradenství lidem, kteří experimentují s návykovými látkami, problémovým uživatelům návykových látek, závislým, kteří jsou motivovaní k abstinenci, rodinným příslušníkům a partnerům těchto cílových skupin.

Tato služba je diskrétní a bezplatná.

Otevírací doba:

Po 8:00 - 17:00  
Út 8:00 - 16:00 jen pro objednané
St 8:00 - 17:00  
Čt 12:00 - 16:00 jen pro objednané
12:00 - 18:00 pouze asistovaná setkání

Kontakt:

 

  • 604 227 549 - Mgr. Dana Hurtová, sociální pracovnice
  • 734 264 731- Mgr. Jana Zajícová , sociální pracovnice 
  • 734 261 771 - Alena Slováková, Dis- sociální pracovnice- pracuje s problematikou závislostí
  • 604 601 714 - Mgr. Lenka Oravcová, DiS., vedoucí služby
  • e-mail:  roznov@poradnaprozeny.eu
 

Cílová skupina

Cílová skupina klientů:

  • rodiny s dítětem/dětmi
  • osoby v krizi 
  • osoby vedoucí rizikový způsob života nebo osoby tímto způsobem života ohrožené
  • předlužený klient

Věková kategorie: 16 – 80 let.

V rámci výše uvedených cílových skupin patří mezi naše klienty osoby:

  • které se neorientují ve svých sociálně právních nárocích, nevědí, kam se obrátit, jsou-li v psychosociální nouzi (neumí uplatnit svá práva)
  • které nevědí, kam se obrátit, jsou-li v psychosociální nouzi
  • které potřebují porozumět rodinným a partnerským vztahům
  • které jsou těhotné a potřebují pomoc (z důvodu nízkého věku, nepříznivé sociální situace)
  • které neumějí nebo nemohou pečovat o děti
  • které jsou rodiči a nedaří se jim dohodnout v otázkách péče a výchovy dětí
  • které si samy nevyřídí běžné záležitosti na úřadech, potřebují doprovod na úřady a k soudním jednáním
  • které nevědí, jak postupovat v případě zadluženosti
  • které nevědí, jak pro sebe a své děti zajistit bydlení
  • kterým se nedaří zorientovat v tom, jaké mají možnosti v pracovním a studijním uplatnění
  • které si potřebují ujasnit své potřeby a postoje, zorientovat se ve své osobní situaci (neumí vlastními silami nebo z vlastních zdrojů zvládnout životní prožitek nebo životní situaci)
  • které se potřebují pomoc a poradenství v oblasti závislostí – alkoholu, drog
  • které potřebují podporu a mají potřebu dlouhodobějšího doprovázení
  • které potřebují asistenci při předávání nebo setkávání rodiče s dítětem, které nemá v péči (např. při rozvodovém řízení, psychiatrické onemocnění rodiče)
  • které potřebují zprostředkovat kontakty na jiné instituce a odborníky
 

Cílem služby odborného sociálního poradenství je poskytovat službu tak, aby osoby, které ji využijí:

  • věděly, na co mají nárok v sociálně právní oblasti, jak ho uplatnit, kam se obrátit. Pracovnice poradny poskytují odborné sociální poradenství, kdy vysvětlují, na co má osoba v dané situaci nárok, jaká jsou její práva a povinnosti, jak se svých práv domoci. Pomáháme se sepisováním návrhů k dané problematice (např. návrh na rozvod, alimenty, svěření dětí do péče, předběžné opatření aj.). Zprostředkováváme právní konzultace.  
  • věděly, jakým způsobem si vyřídit osobní záležitosti na úřadech a využily všech možností, které mají. Služba umožní osobě naučit se samostatnosti při vyřizování různých záležitostí na úřadech, naučí ji orientovat se ve spleti úřadů a nebát se přijít na úřad a ptát se na svá práva. V poradně kromě odborné rady a psychické podpory získá rovněž kontakty na potřebné úřady a jejich pracovníky.
  • věděly, jaké mají možnosti v situaci zadlužení. Služba informuje, jak postupovat při mapování dluhů, komunikaci s věřiteli a exekutory, zprostředkovává kontakty na akreditovaná pracoviště nabízející sepisování insolvenčních návrhů
  • získaly nadhled v rodičovské roli, aby byly schopny udržet nebo obnovit vztah k dítěti a komunikovat jako rodiče ve prospěch dítěte. Nabízíme asistenci při předávání nebo setkávání rodičů s dětmi, které nemají ve své péči.
  • věděly, kam se obrátit v případě krizové bytové situace a jak si zajistit bydlení. Služba pomůže osobě vyřešit její tíživou situaci týkající se bydlení a to především tak, že jí poskytne informace a kontakty.
  • se zorientovaly ve svých možnostech pracovního uplatnění a přípravy na ně. Pracovnice v tomto ohledu poskytne osobě informace o možnostech, jak práci hledat, pomůže jí vypracovat životopis, předá kontakty na internetové portály a na pracoviště, která se zabývají využitím dovedností a schopností člověka v pracovním procesu nebo vhodným druhem studia.
  • porozuměly situaci svých rodinných a partnerských vztahů a získaly motivaci je řešit. Služba umožňuje osobě sdělit své trápení, pojmenovat ho, ujasnit si, proč neshody vznikly, že situace má řešení a jak je možné ji řešit. Pracovnice poradny poskytnou psychickou podporu, odbornou radu, v případě potřeby kontakt na další odborníky či organizace (manželskou poradnu, policii ČR, právníka, psychologa…).
  • aby prožívaly svou osobní situaci s menšími obtížemi. Služba pomůže osobě ujasnit si své potřeby a postoje. Dodá jí odvahu nebát se řešit problém, získat větší sebejistotu. Pracovnice pomáhá odbornou radou, nasloucháním a zapůjčením odborné literatury o daném problému.
  • našly v poradně potřebnou podporu a případně dlouhodobější doprovázení. Osobě umožní služba potřebnou a dočasnou podporu při řešení jejího problému s možností opakovaných konzultací dle potřeby. Osoba tak získá postupný náhled na svou situaci a čas, který je nutný k vyřešení problému.
  • byly připravené na vše, co souvisí s těhotenstvím a mateřstvím. Pokud se jedná o důvod nízkého věku, nezkušenosti a neinformovanosti o těhotenství a mateřství, o finančních nárocích, pak dostane žena či dívka odbornou radu, může si v poradně zapůjčit knihy  k danému problému. Pokud se jedná o nepříznivou sociální situaci, pak dostane odbornou radu a rovněž tzv. materiální výpomoc ve formě základní kojenecké výbavičky a zapůjčení kočárku na dobu nezbytně nutnou. Pomůže ženu nebo dívku zbavit obav z těhotenství z důvodu neinformovanosti a kvalitněji tak prožívat období těhotenství.
  • lépe zvládaly roli matky. Pracovnice poradny pomohou odbornou radou, praktickým vedením ženy nebo dívky. Ženě či dívce umožní služba, aby lépe zvládala roli matky a byla na ni více připravená. V případě, kdy nemůže pečovat o dítě, pomůže jí služba ve spolupráci s orgánem sociálně právní ochrany dětí vyřešit nelehkou situaci tak, aby věděla, že o dítě bude řádně postaráno.
  • se dokázaly rozhodnout, zda mít dítě. Služba umožňuje ženě či dívce poskytnout v poradně dostatek prostoru pro její rozhodování. Za odborného vedení pracovnicí poradny sama zváží všechny své okolnosti (partner, ekonomická situace, studium, zdravotní stav apod.) a má možnost zbavit se případného napětí a obav, které ji sužují.
  • lépe zvládaly situaci, kdy nemohou otěhotnět nebo přišly o dítě.  Služba umožňuje ženě nebo dívce poskytnout prostor pro sdílení se se svou bolestí, mnohdy poprvé otevřenou před někým dalším. V poradně může získat rovněž kontakty na další odborníky, kteří ji mohou následně pomoci (gynekolog, psychiatr, psycholog apod.).
 

Zásady služby

Zásada diskrétního přístupu

  • Pracovnice poradny jsou vázány mlčenlivostí, nepředávají žádné informace o klientele dalším osobám bez jejich písemného souhlasu. Klienti mohou vystupovat anonymně.
  • Klienti stvrzují podpisem souhlas s uchováním citlivých osobních údajů.
Zásada bezplatnosti
 
Zásada svobodného rozhodnutí klienta
  • Pracovnice poradny plně respektují rozhodnutí klienta řešit situaci způsobem, který si sám zvolí.
Zásada časové a místní dostupnosti
  • Do poradny je možné přijít ve stanovené dny podle otevírací doby bez předchozího objednání, v ostatní dny bude klient objednán na nejbližší možný termín.   
  • Poradna je pro klienty otevřena dle zveřejněné otevírací doby, která je spolu s kontakty na jednotlivé pracovnice vyvěšena na vstupních dveřích poradny, na propagačních materiálech i na webových stránkách.
  • Poradna je umístěna v centru Rožnova p. R., poblíž autobusové a vlakové stanice a je dobře dostupná městskou dopravou.

Zásada příjemného prostředí a individuálního citlivého přístupu

  • V poradně pracovnice vytvářejí vstřícné poradenské prostředí tak, aby se klient cítil uvolněně a měl důvěru v kvalitu služby.
  • Ke každému klientovi je přistupováno individuálně a s ohledem na jeho aktuální rozpoložení.
  • Zařízení poradny evokuje bytový charakter a nenavozuje tak pocit úředního jednání.

Zásada odborného přístupu

  • ONŽ jako zřizovatel poradny klade důraz na vzdělávání pracovnic a na průběžné zvyšování jak jejich kvalifikace, tak osobnostních kvalit.
Zásada aktivizace klienta a důstojného života

  • Pracovnice pracují s klientem tak, aby nalezl a naučil se využívat vlastní zdroje. Aby se stal nezávislým na pomoci zvenčí a byl dostatečně soběstačný při řešení svých problémů.

Zásada spolupráce s dalšími odborníky

  • Pracovnice poradny zajistí podle individuálních potřeb klienta další odbornou péči (psycholog, psychiatr, právník, gynekolog, apod.).
  • Pracovnice poradny spolupracují s ostatními službami v regionu a institucemi státní a veřejné správy.

Zásada rovného přístupu

  • Pracovnice poradny přistupují stejným způsobem ke každému klientovi bez ohledu na jeho rasovou příslušnost, náboženský nebo světový názor.